Hankeviestintä

Leader-hankkeilla parannetaan alueen asuinviihtyvyyttä ja palveluita sekä luodaan työpaikkoja.
Kerro muillekin hyvästä työstä, jolla olette kehittäneet aluetta. Pienilläkin teoilla on vaikutusta!

Miksi viestiä hankkeesta?

Niin yhteisöjen kuin yritystenkin hankkeita rahoitetaan EU:n Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta eli lyhyemmin maaseutuohjelmasta Leader-ryhmien kautta. Leader-ryhmät ovat laatineet EU:n maaseutuohjelman pohjalta omat paikalliset kehittämisstrategiat, joiden mukaan rahoitusta jaetaan alueen yhteisöille ja yrityksille.

Rahat Leaderien tekemään kehittämistyöhön tulevat EU:n maaseuturahastosta, Suomen valtiolta ja kyseisen Leader-ryhmän alueen kunnilta. Leader-rahoituksella esimerkiksi luodaan työpaikkoja, parannetaan alueen elinkeinorakennetta ja lisätään asukkaiden viihtyvyyttä alueella toteutettavien hankkeiden kautta.

EU haluaa, että vastineeksi rahansaaja tiedottaa saamastaan tuesta. Ihan reilua, eikö? Vaatimukset vaihtelevat hankkeen koon ja muodon mukaan. Tutustu virallisiin tiedotusohjeisiin. 

Kaikkein eniten Leader-ryhmien tavoitetta eli oman alueensa elinolojen parantamista tukee se, että saamme aktiivisia ja innostuneita ihmisiä toteuttamaan ideoitaan Leader-rahalla. Mitä enemmän Leader-tukea haetaan ja mitä paremmin hankkeet alueen elinvoimaa lisäävät, sitä varmemmin EU-rahoitusta saadaan alueen käyttöön myös jatkossa. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan vielä tiedä Leader-rahoituksen mahdollisuuksista.

Kertomalla hankkeestasi ja Leader-tuesta muille autat koko asuinaluettasi!

leader-kyltti

hankkeesta tiedottaminen

Hankkeessa viestitään alusta loppuun ja parhaat jutut saat kerrottua vielä hankkeen päätyttyä, kun kerrot hankkeen aikaansaamista vaikutuksista. Kerro aktiivisesti nettisivuillasi ja somekanavissa ajankohtaisista asioista, joita hankkeessasi tapahtuu. Voit luoda hankkeelle myös oman nettisivun tai somekanavan, jolla kerrot hankkeen etenemisestä.

Parhaiten saat huomiota tiedottamalla silloin, kun tapahtuu. Voit lähettää tiedotteita medialle, yhteistyökumppaneille ja muille sidosryhmillesi. Kerro myös meille, me välitämme mieluusti tietoa eteenpäin ja julkaisemme juttuja omissa kanavissamme.

Hankkeen päätyttyä pystyt paremmin arvioimaan sen vaikutuksia ja kertomaan, mitä hankkeella saatiin aikaan. Huomaa, että hankkeen vaikutukset voivat olla paljon laajemmat kuin suunnitelmaan oli kirjattu. Esimerkiksi yhteiset talkoot ovat voineet tiivistää kylän yhteishenkeä tai uuden liiketilan avaaminen on voinut houkutella muitakin uusia palveluita alueelle.

Muista mainita, että Leader Karhuseutu on myöntänyt tukea hankkeeseen/ investointiin/ yrityksen perustamiseen EU:n maaseuturahastosta.

Milloin kerron hankkeestani?

Kun hanke alkaa
Kerro, kuka alkaa tehdä ja mitä sekä mitä hankkeella tavoitellaan.

Kun jotain mielenkiintoista tapahtuu
Vinkkaa talkoista, tärkeistä hankinnoista ja tapahtumista.

Kun tulokset ovat saatavilla tai nähtävillä
Kun investointi on valmis tai kun sen vaikutukset ovat nähtävissä. Vaikutuksista voi kertoa pitkänkin aikaa hankkeen jälkeen.

Ajankohtaisuuden mukaan
Peilaa tekemistänne muihin ajankohtaisiin aiheisiin: mikä nyt puhuttaa?

Milloin vain ihmisten ja tarinoiden kautta
talkoissa väkeä
sankariyhdistykset-lehti

Miten tavoitan median huomion?

Pidä lehdistötilaisuus tai kutsu media paikalle silloin, kun jotain tapahtuu.

Lähetä tiedote medialle. Myös paikallismediat saavat hurjan määrän sähköpostia päivässä. Tee ytimekäs ja selkeä tiedote, josta selviää nopeasti, mistä on kyse. Muista kiinnostava ja kuvaava otsikko.

Soita tai lähetä toimitukseen juttuvinkki.

Nosta paikallisuus ja oma työpanos esiin. Kerro esimerkiksi paljonko seura teki talkootunteja uuden harrastuspaikan eteen.

Kysy, voitko itse toimittaa lehteen jutun.

tiedottajan viestintävinkit

Ota mallia näistä hanketarinoista

Sankariyrittäjät
Vanhemmuusmatka loi perhe- ja synnytysvalmennuksen verkkoon

Kokemäellä kaksi kätilöä perusti Vanhemmuusmatka Oy:n joulukuussa 2021 tarjoamaan perhe- ja synnytysvalmennusta verkossa. Tarkoitus oli luoda kokonaisvaltainen ja näyttöön perustuva Suomen ensimmäinen verkkokurssimuotoinen valmennus. Riikka Jalonen ja Elsa Penttilä päättivät

Lue lisää
kaksi henkilöä toinen kiipeää tikapuille
Kestävä Karhuseutu
”Yhdistys kuuntelee kyläläisiä ja tarttuu ideoihin” – tuloksena energiansäästöä, esteettömyyttä ja monipuolisia harrastusmahdollisuuksia

Kyläsaaren kiinteistönomistajat osallistui Tampereen yliopiston energiansäästöön tähtäävän hankkeen pilottiin ja sai tietoa 1800-luvulla rakennetun kylätalon sisäolosuhteista. Talon ja sen toimintojen energiatehokkuutta parannetaan myös käyttöastetta kehittämällä. Talon lisäksi myös sen ympäristöä

Lue lisää

Seuraa meitä somessa